ELEKTRO MOON VISION: Random Eye Check

ELEKTRO MOON VISION tvorí poľsko-maďarská dvojica Elwira Wojtunik a Popesz Csaba Láng. Ich multimediálne projekty interaktívneho charakteru patria medzi to progresívne, čo vytvára stredoeurópsku scénu súčasného vizuálneho umenia.
Kurátor: Krzysztof Siatka

Kunsthalle LAB
Vernisáž: 6. 11. 2014
Trvanie výstavy: 7. 11. - 27. 11. 2014

 

Cieľom projektu Random Eye Check (REC), inštalovaného do skleneného priečelia bratislavskej Kunsthalle, je navodiť zdanie permanentného sledovania. Makety kamier sú nasmerované na okná oddeľujúce priestor galérie od ulice. Pozorovací uhol objektívov sa neprestajne mení, čím vzniká dojem, že kamery dôsledne sledujú okoloidúcich. Kamery tak vstupujú do vzťahu závislosti a vzájomného pôsobenia s divákmi – náhodnými okoloidúcimi – teda s osobami, ktorých to viac či menej zaujíma.

REC má šancu fungovať na ploche, ktorá stála na začiatku tradície modernistickej architektúry, na sklenenej stene. Sklenené fasády, ktoré dematerializujú hmotu budovy a umožňujú opticky spojiť verejný priestor s priestorom inštitúcie, sú symbolom modernej utópie. Môžu tiež slúžiť ako protonáradie na bezprostredný a účinný pohľad na spoločenské správanie.

Inštalácia REC je zasadená do situácie, kedy sledovanie spoločnosti v našom kultúrnom kontexte nie je výnimkou. V priebehu existencie tohto fenoménu, ako aj protestov proti dotieravej kontrole, vznikli sociálno-psychologické tézy hovoriace o tom, že porušovaniu práva na ulici nezabraňuje fungujúci monitoring, ale skôr samotná prítomnosť zariadenia na neustále sledovanie.

Teoreticky môže byť kamera pokazená, aby aj tak priniesla úžitok v systéme neustáleho dozoru. Teoreticky totiž vynúti podriadenie sa pravidlám prijatým ako optimálnym parametrom spoločenského života. Čas nakoniec ukázal, že situácia sa diametrálne mení. Ak je na každej ulici nainštalovaných niekoľko kamier a na každom kilometri cesty niekoľko radarov, postoj bezpodmienečného dodržiavania pravidiel a poslušnosti voči nim vytláča ľahostajnosť voči prijatým prostriedkom dozoru, kontroly a sledovania.

Opísaná situácia predpokladá, že spoločnosť funguje lepšie, ak je odrádzaná od zločineckých plánov. Ak sa ich však jednotlivec napriek všetkému dopustí, systém akciu zaznamená a skôr či neskôr anarchistu usvedčí. V súčasnosti nie je dozor nad každou aktivitou, najmä na internete, nariadený z hľadiska teoretickej bezpečnosti spoločnosti, ale najmä pre ekonomické ciele – pre získavanie údajov, ktoré umožňujú lepšie predávať produkty či lepšie ich prispôsobovať našim racionálnym potrebám.

Zdá sa, že dnešná spoločnosť sa dokáže prispôsobiť mnohým formám dozoru. Najmä tým, ktoré jej neprekážajú a podieľajú sa na všeobecnom pohodlí. Chtiac-nechtiac sa dostávame do interakcií s reálnymi a virtuálnymi spôsobmi získavania údajov o nás samých. Inštalácia Random Eye Check vynikajúco ilustruje tento moderný systém závislosti. Nemusíte totiž milovať umenie, aby na vás umelecké dielo uprelo pohľad. Rovnako ani váš pozorovateľ nemusí byť skutočný, aby vyvolal dusnú atmosféru kontroly. Stačí, ak iba vytvára dojem, že existuje.

 

Krzysztof Siatka

kurátor výstavy

 

_____

 

Foto: Zuzana Godálová

Partner of the exhibition: Poľský inštitút Bratislava